szekely gyors

A címeres NoHAB diadalmenete. 

2008 pünkösdjén, 64 év után először roboghatott végig magyar mozdony Észak-Erdély vaspályáin. Idén a Székely Gyors - a 2010-ben hozzá csatlakozó Csíksomlyó Expresszel-, immár hatodik alkalommal szállította az anyaországi zarándokokat a csíksomlyói búcsúra, a Kárpát-medence legnagyobb Szűz Mária-ünnepére.

 

 

 

 

A Székely Gyors előképe

Az Észak-Erdély visszatérését követően, az addig közvetlen vasúti összeköttetés híján maradt Székelyföldre 1943. július 1-jén indult el a vonatközlekedés hazánk akkor leghosszabb, 750 kilométeres vasúti pálya szakaszán. Az egy motor-, illetve két négytengelyes személykocsiból álló Székely gyorsmotorvonat tizenhat (Püspökladány, Nagyvárad, Rév, Csucsa, Bánffyhunyad, Kolozsvár, Dés, Szeretfalva, Déda, Maroshévíz, Gyergyószentmiklós, Marosfő, Madéfalva, Csíkszereda, Tusnádfürdő, Málnásfürdő) megállás után futott be végállomására, Sepsiszentgyörgyre. A Székely gyorsmotorvonat a front előretörése miatt mindössze alig egy évig, 1944 nyaráig közlekedhetett ezért nem véletlenül mondták 2008-ban az első szerelvényt nemzeti lobogókkal váró székelyek a zarándokoknak:

"Késtetek. Késtetek 64 évet"

 

nohab

A 2000 lóerős dízel a svéd NoHAB gyárban készült

 

A pünkösdi Székely Gyors

2008 májusában indult első útjára a Székely Gyors különvonat. Ennek előzménye, hogy  a Budakeszi Kultúra Alapítvány tagjainak köszönhetően megvalósult - az időközben emlékhellyé nemesedett - a történelmi Magyarország határán álló „30-as számú MÁV-őrház” felújítása Gyimesbükkön. A zarándoklat ötletgazdái úgy vélték: a legkeletibb őrház átadására különvonatot kell indítani, magyar mozdonnyal -

a szent koronás, címeres Nohabbal - és magyar vasúti kocsikkal.

 

szekely gyors 4

Így fogadták az első Székely Gyors utasait 2008-ban Gyimesbükkön,

a Tatros partján álló 30-as őrháznál.

Fotó: Gyimesközéploki Boglárka Vendégház

 

A csíksomlyói búcsú a román diktátor, Ceaucescu bukása után az erdélyi és anyaországi magyarok százezreinek ökumenikus istentiszteletévé, szent találkozójává vált. Ide vitt először 2008-ban,  nyolc kocsiban, négyszáz zarándokot a kultikus Nohab dízelmozdony. Az ezeréves határra, a Gyimesekbe is eljutó vonat sikere miatt, a zarándokok következő év májusában már tizenkét vasúti kocsival indultak útra. Csak azért nem többen, mert ennél hosszabb szerelvény nem fért el a kisebb székelyföldi vasútállomásokon, illetve ennél több kocsit segítséggel sem tudott elhúzni a szent koronás címerrel díszített magyar mozdony.

 

szekely gyors tatros völgyhid

A 2008-as Székely Gyors a gyimesfelsőloki Tatros-völgyhídon. Fotó: Incze Imre

 

A Csíksomlyó Expressz

2010-ben a nagy érdeklődésre való tekintettel Csíksomlyó Expressz néven újabb vasúti szerelvény csatlakozott az alapító zarándokvonathoz, a vasútbarátok mindkét vonat mozdonyával elégedettek lehettek. Míg a Székely Gyorsot továbbra is a csodálatosan felújított veterán Nohab, addig a Csíksomlyó Expresszt Siemens gyártmányú, korszerű villamosmozdony húzta.

 

szekely gyors 2

szekely gyors 5

A 2010-es Széchenyi és a 2011-es Liszt dekorációjú Csíksomlyó Expressz mozdonyok


A Csíksomlyó expressz eddig minden évben egyedi külsőt kapott, míg 2010-ben a Széchenyi-, 2011-ben a Liszt emlékév tiszteletére öltözették fel a mozdonyokat, addig 2012-ben a nemzeti vasúttársaság a legendás Aranycsapat londoni Wembley-stadionban aratott történelmi 6-3-as diadala előtt tiszteleg.

Ez alkalomból, a mérkőzés 58. évfordulóján a Csíksomlyó expressz Taurus villanymozdonyát a tizenegy labdarúgót ábrázoló, teljes felületet betöltő grafikával díszítették.

 

csiksomlyo expressz

Buzánszky Jenő a 2012-es Csíksomlyó expresszel


2012 májusában a Csíksomlyó expressz Dél-Erdélyi (Arad-Maros völgye-Déva-Gyulafehérvár-Tövis-Balázsfalva-Medgyes-Segesvár-Olt völgye-Brassó-Sepsiszentgyörgy-Tusnádfürdő-Alcsíki-medence-Csíkszereda-Madéfalva) míg a Székely gyors utasai Észak-Erdélyi (Nagyvárad-Kalotaszeg-Kolozsvár-Szamosújvár-Dés-Déda-Gyergyószentmiklós-Csíkrákos) útvonalon jutottak el a csíksomlyói búcsúra.

 

Egyesített zarándokvonatok

A 2013-as év újdonsága, hogy a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz ezúttal egyesítve, egy 16 kocsis vasúti szerelvényként szállítja a zarándokokat. Szintén újdonság, hogy idén először nyílik arra lehetőség, hogy a szükséges engedélyek birtokában, az össznemzeti zarándokvonatot a teljes erdélyi pályaszakaszon is magyar mozdony vontassa. A hagyományokat megtartva a Csíksomlyó Expressz ez alkalomból is egyedi díszítést kapott, melynek témája Hunyadi Mátyás királlyá választásának 555. évfordulója. 

 

Forrás: Indoház és Kárpáteurópa utazási iroda

 

Kapcsolódó cikkek:

Egyesített zarándokvonatok