Havas csúcsok Brassó fölött

A barcasági medencét délről határoló, merészen égre törő havasokról Orbán Balázs is elragadtatva írt

a Székelyföld leírása című munkájában. A Négyfalu fölé emelkedő havasok nem tartoztak ugyan a Székelyföldhöz, de határhavasok voltak, és mindig fontos szerepet játszottak népünk sorsának alakulásában.

nagyko havas 1

Kárpát-kanyar a Brassói-havasokkal. Fotó: Fucskár József Attila

1849. június 18-19-én a szabadságharc egyik dicső csatája zajlott itt, a Nagykő-havas alatt, a Tömösi-szorosban. A szabadságharc leverésére behívott Lüders orosz tábornok 28.000 emberrel és 60 ágyúval érkezett ide, hogy benyomuljon Erdélybe. A szorost a Kiss Sándor ezredes vezette, 1600 honvédből álló sereg védte. A honvédek és 7 Gábor Áron ágyújuk a Magyar-vár sziklagerincén foglaltak el kitűnő hadállást. Két napig tartott az ádáz harc, végül az oroszok, egy szász erdész vezetésével a szemközti Keresztyén-havas hegyi ösvényein néhány zászlóalj gyalogsággal megkerülték a szorost és hátba támadták a védekező honvédeket. Az iszonyú harcban 500 honvéd és 700 orosz katona esett el.

Kiss Sándor is megsebesült és orosz fogságba esett. Ezen a helyen, sűrű lomboktól jótékonyan takarva ma is áll a Honvéd-emléknek nevezett emlékmű, melyet 1879-ben állítottak a brassóiak a hazafiúi hála és kegyelet jeléül. Ezt az emlékművet koszorúzza meg minden évben, március 15-én a brassói és négyfalusi magyarság. Az emlékmű a Brassó-Predeál műút bal oldalán található, az alsótömösi vasúti állomástól 2 km-re, a Tömös-patak jobb partján, egy kiugró sziklafokon. Ilyenkor télen könnyebben észre lehet venni. Érdemes felkeresni!

nagyko havas 3

Háttérben a Keleti-Kárpátok. Fotó: Fucskár Ágnes

A Nagykő-havas télen is viszonylag könnyen járható hegység. Jól jelzett útjai megkönnyítik a tájékozódást. Legnevezetesebb látnivalója a Létrás-szakadék télen nehezen, vagy egyáltalán nem járható, az 1844 m magas csúcsot azonban 4-5 órás gyalogtúrával meghódíthatjuk.
Túránkra a Brassó-Predeál műúton indulunk el. Négyfalu nyugati végétől 3 km-re található a Malomdomb nevű település, ahol a turistautak kezdődnek. Átkelünk a Tömös-patakon, és a gombamódra szaporodó villák között indulunk el a sziklákkal ékesített havas tető felé. Az aszfaltút hamar véget ér. Jelzőtáblák mutatják a túrautakat. A piros sávval jelzett főutat választjuk, ezen 3-4 óra alatt feljutunk az EKE menedékházhoz, a Csűrkő-rétre. Nagyrészt erdőben vezet utunk, a csörgedező Havasút-árka patakocska mellett. A vízmosásos szekérút enyhén emelkedik, majd szerpentinek vezetnek fel egy gerincre. Néha a sűrű fenyvesből rálátunk az egyre magasabbnak tűnő kopár, sziklás tetőre. Néhány egyenes szakasz után újra emelkedők következnek, majd kiérünk egy tágas tisztásra, ahol a nagy hó miatt kissé nehezebben haladunk. A gyakori pihenők alatt gyönyörködhetünk a Barcaságra nyíló kilátásban. A Keresztény-havas, Cenk, Brassó, egész közel vannak, a Tömös-völgyből felhallatszik a vonatok dübörgése. Minél fennebb küzdjük magunkat a tisztáson, annál többet láthatunk a Barcaságból.

nagyko havas 2

Brassói-havasok, Nagykő-havas. Fotó: Fucskár József Attila

Aztán megint erdő következik, majd a Puskás-tető sziklája alatt haladunk el. Még egy utolsó szerpentin, egy utolsó meredek kaptató a Csűrkő réten és megérkeztünk. Kedvesen fogadnak a kis menedékházban, mely az egyetlen EKE menedékház Erdélyben! Meleg ételt, teát vásárolhatunk, és ha kipihentük magunkat, fojtathatjuk utunkat a csúcs felé. Még jó órányi út áll előttünk. A menedékház 1630 m-en van, a csúcs 1844 m. Látványos sziklák között vezet az ösvény. A Boglya-tető, Csűr-kő, Csűrkapu, Írott-kő, Macskahágó csak néhány a sok közül. A nagy hó miatt nem ajánlatos letérni a kitaposott ösvényről, így a legtöbb látnivalót csak messziről csodálhatjuk meg. Kárpótol a fenséges csend, a mindent beborító vakítóan csillogó hó. Ha kimásztunk a Macskahágó meredek oldalán, már fenn is vagyunk a tetőn. Minden fehér, lépéseink alatt csikorog a hó. Még néhány lépés és váratlanul kitárul előttünk a csodálatos kilátás: Bucsecs, Királykő, Fogarasi-havasok, Keresztény-havas, Persányi-hegyek, Hargita, Baróti-hegység, Háromszéki-hegyek, Bodzai-hegyek, Csukás, Báj-havas.

Ameddig a szem ellát, mindenütt havasok. Áprily verssorait juttatják eszünkbe:

„Tekintetem szárnyat repesve bontott,
átöleltem a hullám-horizontot
s tetőit, többet száznál és ezernél –
s titokzatos szót mondtam akkor: Erdély…"

Sajnos az idő sürget, indulni kell vissza a menedékház felé. Ha egy óra alatt másztunk ki a csúcsra, vissza egy fél óra elég a házig. Rövid pihenő, aztán indulunk le Malomdombra azon az úton, ahol feljöttünk, 2 óra alatt kényelmesen le lehet menni.