Székely Gyors és Csíksomlyó Expressz, idén immár hatodszor.
Május 17-én immár hatodszor indul újára a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz, hogy turistákat, zarándokokat szállítson a 2013-as csíksomlyói búcsú eseményeire. A különvonat ezúttal Szombathelyről indul csütörtökön az éjszakai órákban és Sopron-Győr-Budapest útvonalon fut be a Keleti pályaudvarra. Innen Szolnok, Békéscsaba érintésével éri el az ideiglenes határt, majd a dél-erdélyi vasútvonalon –Déva, Gyulafehérvár, Segesvár, Brassó állomásokkal- az esti órákban ér Székelyföldre, ahol már székely testvéreik várják a magyar zarándokokat.
Az idei év újdonsága, hogy ezúttal egyesítve, egy vonatként közlekedik majd a két szerelvény. A 16 kocsis vasúti szerelvényt a MÁV állítja ki, melyet egy korszerű Traxx villanymozdony vontat. Szintén újdonság, hogy 2013-ban először nyílik lehetőség arra, hogy a szükséges szakhatósági engedélyek birtokában, az össznemzeti zarándokvonatot Erdélyben is magyar mozdony vontassa. Ez alkalomból a szervezők pályázatot írtak ki a villanymozdony feldíszítésére, melynek témája Hunyadi Mátyás királlyá választásának 555. évfordulója.
A győztesnek hirdetett pályázat, az átrajzoltatott határvonallal, még román és cirill felirat nélkül.
Dani Richárd nyertes pályaműve.
Valóban nagyszerű kezdeményezés, így nagyrabecsülésünket az sem csorbítja, hogy a szervezők a román érzékenységre (sic!) hivatkozva, a győztesnek hirdetett pályaművet utólag átrajzoltatták.
Az eredeti grafikán helyesen ábrázolt, korabeli országhatárokat a megcsonkított határokra cseréltették. Ezen később, feltételezhetően a sok kritikai észrevételnek köszönhetően finomítottak és kevésbé felismerhetővé tették a trianoni határokat. Sajnos, ezzel párhuzamosan a végső garfikán indokolatlanul és történelmietlen módon megjelent Mátyás király nevének román és cirill betűs átirata, mely szintén nem szerepelt az eredetileg benyújtott pályázaton.
A végső, megvalósításra került grafika, ismételten átrajzolt határvonallal, de már idegen feliratokkal.
Kapcsolódó cikkek: