Erdélyről, a zsűrizésről és a képek szakmai értékeléséről

Köszönjük a kedves pályázóknak, hogy meghívtak minket egy körutazásra. Minden beküldőnek köszönjük, hiszen mindenki hozzátett valamit a saját értékes világából, megosztotta élményeit, gondolatait. Talán véletlen, talán a sors akarta, de a zsűriből mindannyian elfogult érzelmekkel vagyunk Erdély iránt.

 

Jómagam az 1600 as évek elejére vezethetem vissza nemesi származásomat, a festői környezetben lévő Barátosra. Erdély ízei és motívumai között nőttem fel, édesanyám népművész és máig kedvencem egy több generációs párna, amelynek mintáját dédnagyanyám hagyatékából nagyanyám mentette meg, és anyám hímezte ki és horgolta. Erdély kapcsán mély érzelmekkel bírunk, több országot bejártunk és tökéletesen tisztán képesek vagyunk megélni minden mélységét és magasságát.


A zsűrizés alapja:

- nem kívántunk egy pályázónak több helyezést adni

- nem kívántunk hasonló nívójú képeket a díjazásból kizárni


A zsűrizés:

Sokan úgy vélik, zsűrizni nehéz és nem áldásos feladat. Megannyi képpel, szakmai konfliktussal és rutinnal a hátunk mögött, azonban egy nagy utazás résztvevőivé váltunk, szó szerinti valóságos élményben volt részünk. Több évtizedes fotográfusi munka, megannyi hazai és nemzetközi zsűrizés feledtette a feladat súlyát és megtörtént a csoda, nem tudtuk abbahagyni a képek újra megtekintését. A jó bíra szemrevételezi a képeket, és először a lelkéhez leginkább közelálló eseményeket, élményeket, hangulatokat választja ki. Azután papírt ragad és listát ír. Az egyedi szempontok alapján történő bírálat megtörtént. Azonban a bíra sajnos fotográfus is... Döntése nem egyéni jókedvét kell, hogy szolgálja, hanem szakmai inspirációt, jutalmat is kíván adni azok számára, akiket díjazni fog és egy pályázat minden esetben példaértékű kell, hogy legyen. Tehát kezdi az egészet elölről, jön a technikai értékelés. Azután a két lista összevetéséből kialakul egy korántsem tökéletes döntés. Ezért vagyunk többen. bár ez sem elég, én magam úgy tíz-tizenöt embert hívnék fel telefonon, hogy gratuláljak. Olyanoknak is, akik az én válogatásom szerint az első tízbe sem kerültek be.


A legfontosabb technikai szempontok:

Összhangban áll e a fotós mondanivalójának mélysége a rendelkezésére álló eszköz megfelelő használatával? (érzelmi kommunikáció, színek, tónusok, dimenziók/síkok, kontrasztok, élesség, stb.)

A tájkép fotózás a képen is mindig tükröződő szenvedélyt, továbbá aránytalanul sok időt, és a technika legmagasabb szintű használatát igényli.

A riportfotózás a dimenziók, élességek, esetleges kompozíciós elemek és a fények aktuális, gyors kihasználását kívánja meg, miközben mély tartalmat közvetít.

A városképek, hangulatok fényképezése kompozíciós feladat, melynek során a legbensőbb centrumig elható érzékeny területen ragadják meg a nézőt.


Minden fotográfiai kategóriának meg vannak a kiemelt technikai prioritásai. Aki ezekkel tisztában van és időt szán a munkára, emlékezetes szép alkotást hoz létre. Ezeket díjaztuk.

 

Gyönyörű pillanatoknak voltunk szemtanúi, nagyon nagy örömmel néztük a képeket, órákon át válogatva, még egyszer szívből köszönjük hogy kirándulhattunk Székelyföldön!

 

Korbely Attila, a zsűri elnöke 

 


Technikai kiegészítés!

HDR alkalmazások:

Szeretnénk felhívni a fotósok figyelmét a HDR technikák elkerülésére, vagy visszafogott alkalmazására. Díjazásra méltó alkotások kerültek ki a válogatásokból mert az új divat szerint és nem egyetemes vizuális kultúrának megfelelően jártak el képeik átalakításánál. A HDR könnyedén végez ki olyan képalkotó tényezőket, mint kontraszt, dimenzió, kompozíció, tónusterjedelem, egyszóval a tartalmas mondanivaló ugyan jelen van, a kompozíció, a fények is nagy tudást sejtetnek, de a HDR száműzi az életet sok képből.

A szabadtéri természeti képek természetességének megtartása mellett kell szép fényképeket készíteni.


sRGB/AdobeRGB és színmódosítások:

Több felvétel esetén látható volt Photoshop használat. Ez természetesen szükséges korrekció, azonban a színkezelésnél ajánlott a fényképezőgépet is AdobeRGB színkezelésre állítani és a Photoshop ColorManagement-jét is ebben (vagy ProfotoRGB) színtérben használni.

Amikor méretre állítottuk a képet, aszerint, hogy milyen módon kívánjuk kommunikálni, webes használat esetére érdemes figyelembe venni a Fájl/Save for web almenüt, ahol láthatóvá válik, mi marad a képből internetes megtekintés számára.